RISOGRAPH là một kỹ thuật in máy đặc biệt đến từ Nhật, là sự kết hợp độc đáo giữa in kéo-trên-bản-lướiSCREEN PRINTING (in từng lớp màu) và in photocopy (sao chép nhiều bản in cùng lúc).

RISOGRAPH is a unique print technique that sits at the interface between analog and digital, combining the aesthetic of screen-printing (color-by-color printing) and the efficiency of a duplicator (fast duplication of multiple copies).



Trống mực, Khuôn in, Ống mực!

Drum, Master, Ink tube!


Để Mực giới thiệu sơ qua về quy trình in nhé!

Nhìn file thiết kế, Mực sẽ chọn màu nào cần in trước (thông thường, từ màu nhạt đến đậm), và cho Trống mực (Drum) của màu đấy vào máy in. Mỗi Trống mực chỉ đi riêng với 01 màu mực duy nhất, với 01 Ống mực (Ink tube) nằm ở giữa.

Khi nhận được lệnh in, máy sẽ tự động tạo Khuôn in (Master) và bọc xung quanh Trống mực. Tiếp theo đó, Trống mực sẽ quay nhiều vòng, tạo lực đẩy mực từ Ống mực để tạo một lớp mực mỏng và đều bên dưới Khuôn in.

Tuy chiếc máy in RISO đã được tự động hóa ở nhiều công đoạn, team Mực vẫn phải tự cho giấy vào máy, cũng như canh chỉnh từng lớp màu một cách thủ công. Khi máy chạy, Trống mực sẽ quay với tốc độ rất nhanh, đồng thời “ép” mực lên giấy và tạo nên bản in của chúng ta!

Mực chờ mực Khô (😜) từ nửa đến một ngày và sẽ lặp lai quy trình trên cho lớp màu tiếp theo. Nên là, với thiết kế 03 màu, thì sẽ là 03 lần đổi Trống mực03 lần giấy được chạy qua máy RISO để dựng nên artwork hoàn chỉnh, từng lớp một.



Let's go through a quick printing process with Kho Muc:

Skimming through the digital artwork and the number of colors presented, we first decide the printing order (usually from the lightest to the darkest). Inside the machine we place a Drum, which is a cylinder filled with an Ink tube of a chosen color.

When you start printing the machine burns tiny holes onto what is called a Master, a thin sheet of material which covers the outer surface of the Drum. The Master is a stencil and works as the mesh in Screen printing. The stencil will allow the ink to come through where it should, and will cut off where you don’t want the ink to come through.

The rest is simple; the Drum will rotates at high speed, forcing the ink through the Master and onto the paper. Where the Master allows it, an imprint will be created on the paper! We then let the ink dry for at least half a day, hence the name Khô Mực—dry ink (😜).

If you want to print more colors, you have to repeat this process with different Drums and build your print layer-by-layer, color-by-color.



Tính bền vững của quá trình

Sustainable aspects of the process


Máy RISO được thiết kế nhằm sao chép các bản in nhanh chóng và tiết kiệm chi phí. Với số lượng từ 50 đến 1000 bản thì in RISO là lựa chọn bền vững nhất!

RISO printers were designed to be a fast and cheap way of outputting runs of print that are between 50 to 1,000 copies—too many to economically print digitally or photocopy, and too few to justify the costs of offset printing.
Tổng quan quy trình in RISO khá thân thiệt với môi trường!
Mực in có công thức gốc đậu nành và/hoặc cám gạo và không độc hại (tuy vậy, chúng tôi không khuyến khích tiêu thụ thay cho sữa đậu nành). Khuôn in được làm từ xơ chuối (cũng không khuyến khích thay thế rau xanh!!). Cuối cùng, không như các kỹ thuật in ấn khác, đơn cử là in photocopy, in RISO không tiêu tốn nhiều năng lượng để hoạt động.

 
RISO printing in itself has a low impact on the environment!
The inks are plant-based (formulated from soy and/or rice bran), thus, are nontoxic, and the Masters are made from plant fiberThe printing practice is actually a cold press process, which consumes less energy.


Cẩm nang bất toàn

The imperfections guide to riso printing



Độ phủ màu của mực RISO sẽ không đồng đều trên các mảng in lớn, tuy vậy, điều này tạo nên chiều sâu và sắc độ đậm nhạt khác nhau giữa mỗi bản in.

Be prepared for an uneven performance. The ink coating is inevitably unconsistent in large bodies of colors, and varies across one print to the next, even within the same run.

Cơ chế in chồng màu khiến các xê dịch nhỏ giữa các lớp màu là không thể tránh khỏi, nhưng điều đó lại tạo nên cá tính riêng biệt cho mỗi bản in.

Since each color uses its own plate (or in this case, the Master) to operate, printing 02 or more colors definitely encourages slight misregistrations to occur.

Bản in hoàn chỉnh thực chất được tạo nên từ các hạt mực li ti—halftones, hay chúng tôi hay gọi là texture RISO rất lôi cuốn và độc đáo. Tất cả những hiệu ứng kể trên mang lại cho mỗi bản in một cá tính riêng—không bản in nào 100% giống nhau cả!

Similar to screen printing, RISOGRAPH narturally creates halftone formations—the RISO texture as we call it. As a result, large areas of plain color don’t look as dead as in other priting techniques. Overall, the various deviations ensue more crafty and bespoke products, each with its own personality!






Tính chất bán-thủ-công cùng với những hiệu ứng cuốn hút mà các bản in RISO mang lại đã thôi thúc tính hiếu kỳ của cộng đồng sáng tạo và giới in ấn khắp thế giới.


RISOGRAPH celebrates irregularities. The look in the end is not going to be as clean and crisp as digital or offset prints (which has their own distinctive appeals)—RISO prints gives an analog / handmade touch to the prints, resembling that of an original artwork. Even sleek vector graphics seem to come to life through the tactile feel of this medium. The idiosyncratic aesthetics the process brings have been enticing creatives all over the world into producting their own unique spot-color-based work.